Виховна година «Твій друг – дорожній рух»
Мета:перевірити в учнів знання правил дорожнього руху, познайомити з новими правилами; з'ясувати, як учні засвоїли правила безпеки руху велосипедистів, як зрозуміли основні вимоги до руху велосипедистів; дотримуватися безпеки на дорозі і в транспорті; учити поважати правила дорожнього руху; розвивати пам'ять, логічне мислення, уміння міркувати і висловлювати власну думку; виховувати почуття відповідальності за власне й чуже життя і здоров'я.
Обладнання: кросворд, посібник «Правила дорожнього руху України», ілюстрації дорожніх знаків, відеозапис мультфільму, міліцейська кепка, медальки, пам’ятка пішохода, велосипедиста, слова на «стіні слів»: ДАІ, ПДР, ДТП, дорожній знак.
Хід заходу
– Доброго дня, діти! Сьогодні я завітала до вас на урок, прихопивши з собою багато цікавих завдань. А щоб дізнатися, про що йтиме мова, я пропоную вам розгадати загадки.
1. Ця тварина непроста:
Без копит і без хвоста.
Не гуляє, не біжить –
Серед вулиці лежить. (Зебра)
2. Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену! (Автомобіль)
3. Біжатьчотирибрати
один одного не можуть
наздогнати(Колеса)
4. Наче пташка він летить,
Але всім на лихо
Він реве, кричить, тріщить,
Бо не може тихо.
Є два колеса у нього
Сила й швидкість також є.
Швидко мчить він по дорогах,
Має ім`ячко своє. (Мотоцикл)
5. На колесах їде хата,
А у ній людей багато. (Автобус)
6. Така я велика, що й кінця не маю;
Лежу собі тихо, нікого не займаю.
Тільки добрі люди
День і нічку топчуть груди. (Дорога)
7. Як переходишвулицю,
То завждизупинись,
І перш за все з увагою
На мене подивись.
Я шлях вкажунадійний,
Де небезпек нема,
Трикольоровіочі
Я маю недарма...
(Світлофор)
8. З рогами, а не коза,
Є сідло, а не кінь.
З педалями, а не рояль,
Здзвоником, а не двері.
(Велосипед)
- Так про що йтиме мова сьогодні на заході?
- Правильно, діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про дорожній рух і його правила. Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, без доріг, світлофорів, пішохідних переходів. Відстані між районами, установами, магазинами такі значні, що подолати їх можна тільки за допомогою транспорту.
Отже, транспорт - наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути не тільки корисним, а й небезпечним, якщо не знаєш правил дорожнього руху. Тому назва нашої виховної години «Твій друг – дорожній рух».
- Діти, а як ви думаєте, коли з’явилися правила дорожнього руху?
- Щоб машини вправно їздили по дорозі, люди придумали правила дорожнього руху. В січні 1683 року Петро І видав наказ про введення правил дорожнього руху, та справжні правила почали діяти лише через 125 років. Ці правила вказували, де можна було їздити, де зупинятися кінним екіпажем. Було введено правосторонній рух. Правила з часом змінювалися, доповнювалися. В 1891 році в нашій країні з'явився перший автомобіль. Він мав право їхати зі швидкістю 26 км/год. Нині Правила дорожнього руху, яким повинні підкорятися не тільки водії, а й велосипедисти, пішоходи записані в ось такій книзі і є обов`язковими для виконання. А що чекає тих, хто порушує ці Правила?
- Їх чекають різноманітні покарання. Це можуть бути попередження, штрафи, громадські роботи і навіть ув`язнення.
- Діти, а що допомагає нам орієнтуватися на дорозі і виконувати ПДР?
- Правильно. Це дорожні знаки, дорожня розмітка, світлофор. Що таке дорожня розмітка? (Це лінії, які розділяють дорогу, вказують місця, де можна переходити дорогу пішоходам тощо.)
- А які ви знаєте дорожні знаки?
- Дорожній знак – це стандартизований графічний малюнок, що встановлюється край дороги для повідомлення визначеної інформації учасникам дорожнього руху, один з засобів регулювання дорожнього руху.
- Зверніть увагу, на стіні слів є визначення цього поняття.
- Дорожніх знаків існує дуже багато, але всі вони поділяються на кілька груп. Це попереджувальні знаки, знаки пріоритету, заборонні знаки, наказові, інформаційно-вказівні знаки та знаки сервісу.
- Зверніть увагу на дошку. З’ясуємо, які знаки до якої групи відносяться.
Гра «Чарівна скринька дорожніх знаків»
- Пропонуємо вам підсумувати, те що ви почули. Ваше завдання – закритими очима дістати з скриньки якийсь знак і сказати до якої групи він належить.
- Молодці! Ви гарно виконали завдання!
- Важливим учасником дорожнього руху є світлофор.
- На жаль, у нашому селі немає світлофора, але всі ми знаємо, для чого він потрібен.
- Світлофор допомагає учасникам дорожнього руху рухатись по дорозі за допомогою кольорів. Які кольори має світлофор? Що вони означають?
Зупинись Приготуйся до руху Рух дозволено
Важливим учасником дорожнього руху є перехрестя.
Їх снує декілька видів: регульовані та нерегульовані; трьохсторонні, чотирьохсторонні, багатосторонні.
Завдання «Види перехресть»
- Важливим учасником дорожнього руху є пішохід.
- Хто такий пішохід?
- Як себе повинен поводити пішохід?
- Які перешкоди можуть виникнути на шляху пішохода?
Завдання «Кросворд «Пішохід»»
1. Дорожній знак, який попереджує про обов'язкову зупинку. (Стоп).
2. Людина, яка керує автотранспортом. (Водій).
3. Що встановлюють перед переїздом через залізничну колію? (Шлагбаум).
4. Частина дороги, призначена для руху пішоходів. (Тротуар).
5. Місце, де перехрещуються дороги і вулиці. (Перехрестя).
6. Який чудовий гарний дім, І вікна світяться у нім. Взуття із гуми носить він І головне, він п'є бензин! (Автомобіль).
7. Ділянка проїжджої частини, призначена для руху пішоходів через дорогу. (Перехід).
- Звичайно, зараз ви ще маленькі, і водіями станете, коли виростите, але я впевнена, що всі ви полюбляєте ганяти на велосипедах, так? Велосипедисти є такими ж учасниками дорожнього руху, як водії та пішоходи. А тому вони теж повинні дотримуватися певних правил. Давайте перевіримо, чи знаєте ви правила для велосипедистів? Я буду задавати питання та давати кілька варіантів відповідей, а вам необхідно обрати правильний.
Гра «Так чи Ні»
1. На велосипеді, який не обладнаний дзвінком, передньою фарою, ліхтарем і двомадіючими незалежно одне від одного гальмами:
а) їздити можна, якщо видимість добра;
б) їздити по дорогах не можна:
2. З настанням темноти:
а) достатньо, якщо велосипедист буде освітлювати дорогу ввімкнутим кишеньковим ліхтариком;
б) на велосипеді повинні бути увімкнені передня фара і задній ліхтар (або червоний світловідбивач).
3. Попереджувальний сигнал про зміну напрямку руху вліво велосипедист подає:
а) спокійним підняттям руки;
б) помахом руки;
в) чітким викиданням руки вліво.
4. Працівник міліції у формі чи автоінспектор має правозупинити велосипедиста:
а) в будь-якому випадку;
б) тільки коли велосипедист порушує правила дорожнього руху;
в) тільки коли велосипед технічно несправний чи не повністю обладнаний.
- Спробуємо скласти правила дорожнього руху для велосипедистів.
- Крім пішоходів та велосипедистів важливими учасниками дорожнього руху є водії. Для них існують також свої правила.
- А зараз я пропоную вам трішки відпочити і переглянути мультфільм. Але дивитися його треба дуже уважно, бо головна героїня цього мультику була водієм та порушила дуже багато правил дорожнього руху, а вам ці порушення треба буде назвати. Домовились?
(Перегляд мультфільму про Машу та Ведмедя «Лижню!»)
- Отже, які правила порушила Маша?
1. Не можна їздити на будь-якому транспортному засобі маленьким дітям без дозволу та супроводження батьків.
2. Їздити треба тільки по дорозі, а не де заманеться.
3. Треба бути дуже уважним, аби не завдати шкоди іншим.
4. Порушення правил може призвести до аварії – ДТП, яка може мати негативні наслідки.
- ДТП — це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або було поранено людей чи завдано матеріальних збитків. Сумна статистика: аварійність на дорогах України дуже висока, кожну годину гине людина, кожну добу — дві дитини, двадцять отримують травми, кожні десять хвилин відбуваються ДТП.
5. Треба нести справедливе покарання за свої вчинки.
Вправа «Чарівний капелюх»
- А зараз я пропоную всім по черзі на хвилиночку стати за допомогою ось цього чарівного капелюха інспекторами дорожнього руху, адже ви знаєте, що є спеціальний розділ міліції, який допомагає контролювати дорожній рух – ДАІ – і назвати по одному правилу дорожнього руху.
- Я вважаю, що надалі ви обов’язково будете дотримуватися правил дорожнього руху.
- На жаль, час добігає кінця. А так, як тема нашої зустрічі «Твій друг – дорожній рух», то ми і перевіримо хто ж стане справжнім другом дорожнього руху і отримаєте нагороди.
- Для цього вам потрібно дати як найбільше правильних відповідей.
Гра «Найрозумніший»
- Ми будемо ставити вам запитання. Ви відповідаєте на них, а коли помилилися – відповідати починає інший учень. Хто дасть більше правильних відповідей – стане переможцем.
1. Де повинні ходити пішоходи? (по тротуару)
2. Що таке перехрестя?( місце, де перетинаються вулиці)
3. Що таке пішохідний перехід?( місце, де пішоходи можуть переходити вулицю)
4. Де пішоходи можуть переходити вулицю?(у місцях де є «зебра», дорожній знак, світлофор)
5. Як позначають пішохідні переходи? (білою фарбою наносять широкі лінії, а також знаком «Пішохідний перехід»)
6. Які сигнали має світлофор? (червоний, жовтий, зелений)
7. Що означає червоний сигнал світлофора?(забороняє рух)
8. Що означає жовтий сигнал світлофора? Потрібно приготуватися переходити вулицю чи зупинитися і чекати зеленого сигналу)
9. Що означає зелений колір світлофора?(дозволяє рух)
10. Де можна кататися на велосипеді?(на дитячому майданчику, у дворі, велосипедних доріжках)
11. Чому не можна виходити на вулицю та гратися на дорозі?(там їздить багато машин, можна потрапити під машину)
12. Що робить регулювальник?( керує рухом на перехресті)
Підсумок гри. Нагородження переможців
- Скажіть, чи сподобалась вам наша зустріч?
- Чи дізнались ви для себе щось нове?
- Чи будете неухильно виконувати ПДР?
-
Виховна година «Твій друг – дорожній рух»
Мета:перевірити в учнів знання правил дорожнього руху, познайомити з новими правилами; з'ясувати, як учні засвоїли правила безпеки руху велосипедистів, як зрозуміли основні вимоги до руху велосипедистів; дотримуватися безпеки на дорозі і в транспорті; учити поважати правила дорожнього руху; розвивати пам'ять, логічне мислення, уміння міркувати і висловлювати власну думку; виховувати почуття відповідальності за власне й чуже життя і здоров'я.
Обладнання: кросворд, посібник «Правила дорожнього руху України», ілюстрації дорожніх знаків, відеозапис мультфільму, міліцейська кепка, медальки, пам’ятка пішохода, велосипедиста, слова на «стіні слів»: ДАІ, ПДР, ДТП, дорожній знак.
Хід заходу
– Доброго дня, діти! Сьогодні я завітала до вас на урок, прихопивши з собою багато цікавих завдань. А щоб дізнатися, про що йтиме мова, я пропоную вам розгадати загадки.
1. Ця тварина непроста:
Без копит і без хвоста.
Не гуляє, не біжить –
Серед вулиці лежить. (Зебра)
2. Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену! (Автомобіль)
3. Біжатьчотирибрати
один одного не можуть
наздогнати(Колеса)
4. Наче пташка він летить,
Але всім на лихо
Він реве, кричить, тріщить,
Бо не може тихо.
Є два колеса у нього
Сила й швидкість також є.
Швидко мчить він по дорогах,
Має ім`ячко своє. (Мотоцикл)
5. На колесах їде хата,
А у ній людей багато. (Автобус)
6. Така я велика, що й кінця не маю;
Лежу собі тихо, нікого не займаю.
Тільки добрі люди
День і нічку топчуть груди. (Дорога)
7. Як переходишвулицю,
То завждизупинись,
І перш за все з увагою
На мене подивись.
Я шлях вкажунадійний,
Де небезпек нема,
Трикольоровіочі
Я маю недарма...
(Світлофор)
8. З рогами, а не коза,
Є сідло, а не кінь.
З педалями, а не рояль,
Здзвоником, а не двері.
(Велосипед)
- Так про що йтиме мова сьогодні на заході?
- Правильно, діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про дорожній рух і його правила. Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, без доріг, світлофорів, пішохідних переходів. Відстані між районами, установами, магазинами такі значні, що подолати їх можна тільки за допомогою транспорту.
Отже, транспорт - наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути не тільки корисним, а й небезпечним, якщо не знаєш правил дорожнього руху. Тому назва нашої виховної години «Твій друг – дорожній рух».
- Діти, а як ви думаєте, коли з’явилися правила дорожнього руху?
- Щоб машини вправно їздили по дорозі, люди придумали правила дорожнього руху. В січні 1683 року Петро І видав наказ про введення правил дорожнього руху, та справжні правила почали діяти лише через 125 років. Ці правила вказували, де можна було їздити, де зупинятися кінним екіпажем. Було введено правосторонній рух. Правила з часом змінювалися, доповнювалися. В 1891 році в нашій країні з'явився перший автомобіль. Він мав право їхати зі швидкістю 26 км/год. Нині Правила дорожнього руху, яким повинні підкорятися не тільки водії, а й велосипедисти, пішоходи записані в ось такій книзі і є обов`язковими для виконання. А що чекає тих, хто порушує ці Правила?
- Їх чекають різноманітні покарання. Це можуть бути попередження, штрафи, громадські роботи і навіть ув`язнення.
- Діти, а що допомагає нам орієнтуватися на дорозі і виконувати ПДР?
- Правильно. Це дорожні знаки, дорожня розмітка, світлофор. Що таке дорожня розмітка? (Це лінії, які розділяють дорогу, вказують місця, де можна переходити дорогу пішоходам тощо.)
- А які ви знаєте дорожні знаки?
- Дорожній знак – це стандартизований графічний малюнок, що встановлюється край дороги для повідомлення визначеної інформації учасникам дорожнього руху, один з засобів регулювання дорожнього руху.
- Зверніть увагу, на стіні слів є визначення цього поняття.
- Дорожніх знаків існує дуже багато, але всі вони поділяються на кілька груп. Це попереджувальні знаки, знаки пріоритету, заборонні знаки, наказові, інформаційно-вказівні знаки та знаки сервісу.
- Зверніть увагу на дошку. З’ясуємо, які знаки до якої групи відносяться.
Гра «Чарівна скринька дорожніх знаків»
- Пропонуємо вам підсумувати, те що ви почули. Ваше завдання – закритими очима дістати з скриньки якийсь знак і сказати до якої групи він належить.
- Молодці! Ви гарно виконали завдання!
- Важливим учасником дорожнього руху є світлофор.
- На жаль, у нашому селі немає світлофора, але всі ми знаємо, для чого він потрібен.
- Світлофор допомагає учасникам дорожнього руху рухатись по дорозі за допомогою кольорів. Які кольори має світлофор? Що вони означають?
Зупинись Приготуйся до руху Рух дозволено
Важливим учасником дорожнього руху є перехрестя.
Їх снує декілька видів: регульовані та нерегульовані; трьохсторонні, чотирьохсторонні, багатосторонні.
Завдання «Види перехресть»
- Важливим учасником дорожнього руху є пішохід.
- Хто такий пішохід?
- Як себе повинен поводити пішохід?
- Які перешкоди можуть виникнути на шляху пішохода?
Завдання «Кросворд «Пішохід»»
1. Дорожній знак, який попереджує про обов'язкову зупинку. (Стоп).
2. Людина, яка керує автотранспортом. (Водій).
3. Що встановлюють перед переїздом через залізничну колію? (Шлагбаум).
4. Частина дороги, призначена для руху пішоходів. (Тротуар).
5. Місце, де перехрещуються дороги і вулиці. (Перехрестя).
6. Який чудовий гарний дім, І вікна світяться у нім. Взуття із гуми носить він І головне, він п'є бензин! (Автомобіль).
7. Ділянка проїжджої частини, призначена для руху пішоходів через дорогу. (Перехід).
- Звичайно, зараз ви ще маленькі, і водіями станете, коли виростите, але я впевнена, що всі ви полюбляєте ганяти на велосипедах, так? Велосипедисти є такими ж учасниками дорожнього руху, як водії та пішоходи. А тому вони теж повинні дотримуватися певних правил. Давайте перевіримо, чи знаєте ви правила для велосипедистів? Я буду задавати питання та давати кілька варіантів відповідей, а вам необхідно обрати правильний.
Гра «Так чи Ні»
1. На велосипеді, який не обладнаний дзвінком, передньою фарою, ліхтарем і двомадіючими незалежно одне від одного гальмами:
а) їздити можна, якщо видимість добра;
б) їздити по дорогах не можна:
2. З настанням темноти:
а) достатньо, якщо велосипедист буде освітлювати дорогу ввімкнутим кишеньковим ліхтариком;
б) на велосипеді повинні бути увімкнені передня фара і задній ліхтар (або червоний світловідбивач).
3. Попереджувальний сигнал про зміну напрямку руху вліво велосипедист подає:
а) спокійним підняттям руки;
б) помахом руки;
в) чітким викиданням руки вліво.
4. Працівник міліції у формі чи автоінспектор має правозупинити велосипедиста:
а) в будь-якому випадку;
б) тільки коли велосипедист порушує правила дорожнього руху;
в) тільки коли велосипед технічно несправний чи не повністю обладнаний.
- Спробуємо скласти правила дорожнього руху для велосипедистів.
- Крім пішоходів та велосипедистів важливими учасниками дорожнього руху є водії. Для них існують також свої правила.
- А зараз я пропоную вам трішки відпочити і переглянути мультфільм. Але дивитися його треба дуже уважно, бо головна героїня цього мультику була водієм та порушила дуже багато правил дорожнього руху, а вам ці порушення треба буде назвати. Домовились?
(Перегляд мультфільму про Машу та Ведмедя «Лижню!»)
- Отже, які правила порушила Маша?
1. Не можна їздити на будь-якому транспортному засобі маленьким дітям без дозволу та супроводження батьків.
2. Їздити треба тільки по дорозі, а не де заманеться.
3. Треба бути дуже уважним, аби не завдати шкоди іншим.
4. Порушення правил може призвести до аварії – ДТП, яка може мати негативні наслідки.
- ДТП — це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або було поранено людей чи завдано матеріальних збитків. Сумна статистика: аварійність на дорогах України дуже висока, кожну годину гине людина, кожну добу — дві дитини, двадцять отримують травми, кожні десять хвилин відбуваються ДТП.
5. Треба нести справедливе покарання за свої вчинки.
Вправа «Чарівний капелюх»
- А зараз я пропоную всім по черзі на хвилиночку стати за допомогою ось цього чарівного капелюха інспекторами дорожнього руху, адже ви знаєте, що є спеціальний розділ міліції, який допомагає контролювати дорожній рух – ДАІ – і назвати по одному правилу дорожнього руху.
- Я вважаю, що надалі ви обов’язково будете дотримуватися правил дорожнього руху.
- На жаль, час добігає кінця. А так, як тема нашої зустрічі «Твій друг – дорожній рух», то ми і перевіримо хто ж стане справжнім другом дорожнього руху і отримаєте нагороди.
- Для цього вам потрібно дати як найбільше правильних відповідей.
Гра «Найрозумніший»
- Ми будемо ставити вам запитання. Ви відповідаєте на них, а коли помилилися – відповідати починає інший учень. Хто дасть більше правильних відповідей – стане переможцем.
- Де повинні ходити пішоходи? (по тротуару)
- Що таке перехрестя?( місце, де перетинаються вулиці)
- Що таке пішохідний перехід?( місце, де пішоходи можуть переходити вулицю)
- Де пішоходи можуть переходити вулицю?(у місцях де є «зебра», дорожній знак, світлофор)
- Як позначають пішохідні переходи? (білою фарбою наносять широкі лінії, а також знаком «Пішохідний перехід»)
- Які сигнали має світлофор? (червоний, жовтий, зелений)
- Що означає червоний сигнал світлофора?(забороняє рух)
- Що означає жовтий сигнал світлофора? Потрібно приготуватися переходити вулицю чи зупинитися і чекати зеленого сигналу)
- Що означає зелений колір світлофора?(дозволяє рух)
- Де можна кататися на велосипеді?(на дитячому майданчику, у дворі, велосипедних доріжках)
- Чому не можна виходити на вулицю та гратися на дорозі?(там їздить багато машин, можна потрапити під машину)
- Що робить регулювальник?( керує рухом на перехресті)
Підсумок гри. Нагородження переможців
- Скажіть, чи сподобалась вам наша зустріч?
- Чи дізнались ви для себе щось нове?
- Чи будете неухильно виконувати ПДР?
- До побачення і будьте уважними на дорозі, адже від цього залежить ваше життя та життя людей що вас оточують!
План-конспект виховного заходу з теми: «Безпечний Інтернет» для учнів 5 класу
Мета: дослідити позитивні і негативні наслідки Інтернету; сприяти обізнаності учнів про небезпеки, які існують в Інтернеті та про шляхи їх подолання; мотивувати їх поширювати цю інформацію у своєму середовищі.
Завдання:
- згуртування учнівського колективу;
- розвиток критичного мислення, здогадки, уяви.
- створення умов для розвитку здібностей формувати власну точку зору, робити висновки.
Форма проведення: тренінг.
Вид діяльності: пізнавально-розвивальний.
Вік дітей: 10-11 років.
Обладнання: плакат з правилами, макет сонця, стікери, презентація, парні картки, кольорові картки, картки з назвами казок, шаблон послання.
Тренінг «Безпечний Інтернет»
План проведення:
1. Вступне слово вчителя
2. Вправа 1: «Правила»
3. Вправа 2: «Побажання»
4. Гра «Плутанина»
5. Вправа 3: «Сонечко»
6. Вправа 4: «Анонім»
7. Вправа 5: «Хто більше?»
8. Вправа 6: «Займи позицію»
9. Вправа 7: «Бабусині казки»
10. Вправа 8: «Правила розумного користувача Інтернету»
11. Вправа 9: «Валіза» (підсумки)
Хід тренінгу
Вступне слово вчителя:
Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про Інтернет. Чи можете ви сказати, що таке Інтернет?
100 років тому, коли не було Інтернету, лист від родичів з України в Америку плив пароплавом та доставлявся сушею місяць. Потім стільки ж люди чекали відповідь. З появою літаків ми на відправку листа і відповідь стали чекати вже не 2 місяці, а 2 тижні. З появою Інтернету лист відправляється і отримується відповідь через кілька секунд.
Чим ще корисний Інтернет і навіщо люди його використовують?
Що ви розумієте під словами безпечне користування Інтернетом?
Сьогодні ми з вами проведемо тренінг на тему, що пов’язана з безпекою в Інтернеті і має назву: «Безпечний Інтернет».
Вправа 1: Правила
Перший крок в організації роботи тренінгової групи у відповідності з принципами проведення тренінгів – прийняття та засвоєння правил роботи. На початку тренінгу рекомендується разом з учасниками самостійно визначити та обґрунтувати правила і протягом усієї роботи їх дотримуватися.
Існує багато можливостей для розробки правил або визначення рамок роботи для групи. Це гарна можливість знайти шляхи до продуктивної співпраці та пізнати одне одного. Під час роботи над правилами створюються умови для кращого визнання власних потреб та особистих відмінностей [2].
Правила:
Толерантність
Не критикувати
Добровільність
Активність
Говорити коротко, але по суті
Правило піднятої руки
Вправа 2: Побажання
Назвати побажання учасникам тренінгу одним словом. Яке починається на власне ім’я: Оксана – організованості, Катя – кмітливості, Оля – оптимізму, Роман – розумності тощо.
Гра «Плутанина»
Обрати учасника, який виходить або відвертається на деякий час. Всі інші беруться за руки і утворюють коло, яке потім заплутують, повертаючись навколо себе.
Але головне: руки в жодному разі не можна розчіплювати. Коли руки остаточно переплуталися, викликати учасника, який буде розплутувати плутанину. Його завдання – поставити учнів назад в коло і при цьому стежити, щоб руки не розчепилися.
Обговорення: Чи легко було виконати завдання? Чому? Аналогія з мережею Інтернет. Іноді ми можемо заплутатися у великій кількості ресурсів Інтернету або потрапити на сайти із небажаним змістом. Але виплутатися можна завжди, потрібні лише бажання та терпіння [2].
Вправа 3: «Сонечко»
На промінцях сонечка напишіть свою улюблену справу в мережі Інтернет.
Вправа 4: «Анонім»
Доля людини, міста і навіть держави визначена його ім'ям, кажуть мудреці. Кожен з нас при народженні отримує ім'я, яким нас називають близькі, знайомі і зовсім незнайомі люди. Наше ім'я записано в документах. Але в мережі Інтернет, реєструючись на сайтах, ми можемо не називати свого імені, а обрати собі нікнейм. Пропонує дітям представитись так, як вони хочуть, і записати ці імена – вигадані ніки – на картках і повісити на дошку. Завданням учасникам: за нікнеймами назвати учня.
Обговорення: Чи легко було вгадати учасника? Для чого потрібен нік? Чи є переваги у використанні ніку? Інтернет є свого роду дзеркалом, в якому під різноманітними псевдонімами відбиваються життя людей. Але на відміну від світу реального, опинившись в мережі, кожна людина удостоюється можливості приховати свою особистість і діяти по-різному [1].
Вправа 5: «Хто більше?»
Педагог пропонує учасникам об’єднатися у дві групи та за 1 хвилину написати якомога більше назв соціальних мереж. Кожна команда по черзі зачитує по назві, якщо ця назва є в обох групах назви закреслюють. Перемагає та група, у якій залишиться більше не закреслених назв.
Обговорення: Навіщо створюються соціальні мережі? Скільки часу в день вони забирають? Назвіть альтернативи сидінню у мережі.
Вправа 6: «Займи позицію»
Учасники шляхом знаходження пари за карточками розбиваються на дві групи «Плюс» та «Мінус». По черзі називають чітко та коротко позитивні та негативні сторони Інтернету. Учитель записує на ватмані, потім обговорюють їх [2].
Вправа 7: «Бабусині казки»
Разом провести аналогію з небезпеками в мережі Інтернет.
Казка «Троє поросят» – пароль має три рівні: слабкий, середній та сильний.
Для того, щоб створений Вами пароль був достатньо безпечним, рекомендую:
1. Використовуйте не звичайні слова, а комбінації букв, які не несуть сенсу. Це забезпечить захист від "словникових" атак, які перебирають усі слова за алфавітом.
2. Комбінація як великих, так і малих літер, цифр і символів змусить хакера витратити набагато більше часу для перебору варіантів при спробі злому.
3. Особливо важливі паролі треба замінювати хоча б один раз на місяць. 4. Не використовуйте один пароль на декількох інтернет-сайтах.
Казка «Солом’яний бичок» – небезпечна реклама в Інтернеті.
1. Якщо це занадто добре, щоб бути правдою, ймовірно, так і є…
Остерігайтеся реклами в Інтернеті з пропозиціями, занадто привабливими, щоб бути правдою. Реклама, яка обіцяє дорогі товари чи послуги безкоштовно чи майже безкоштовно, як-от нове авто чи відпочинок на райському острові, імовірно, розміщена зі злочинними намірами.
2. Уникайте поширених підозрілих дій…
Рекламні оголошення, які вітають вас як мільйонного відвідувача веб-сайту та пропонують призи (наприклад, новий портативний комп’ютер або планшетний ПК) в обмін на заповнення форми опитування чи обіцяють швидкі й прості способи заробітку («швидко отримуйте високі доходи, працюючи вдома всього дві години на день!») найчастіше не приносять нічого доброго.
3. Остерігайтеся грошових шахраїв, що незаконно використовують ім’я Google… Деякі рекламні оголошення в Інтернеті незаконно використовують слово «Google» або інші торговельні марки, щоб рекламувати неправдиві схеми «роботи вдома» та «швидкого отримання високих доходів». Google не пропонує таких програм. Пам’ятайте: якщо ви не можете знайти продукт чи службу, що рекламуються, в списку продуктів Google або на сторінці рішень для бізнесу, не довіряйте такій рекламі.
Казка «Коза та семеро козенят» – надання інформації незнайомим людям про особисте життя може привести до негативних наслідків.
· Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту. На даний час збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств не з добрих намірів, а для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ю. Оскільки реєстрація в Інтернеті проходить анонімно, часто під виглядом 12-тирічної дівчинки може ховатися 40-річний чоловік. Часто такі особи мають психічні відхилення, що може спричинити моральну шкоду дитині через Інтернет, а, інколи, в приватній зустрічі, і фізичну.
· Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру. Дитину можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих [2].
Вправа 8: «Правила розумного користувача Інтернету»
Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання:
- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?
- Так. Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо свої правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».
Вісім правил розумного користувача Інтернету:
- Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших.
- Я буду залишати негарні веб-сайти.
- Я буду зберігати свій пароль в таємниці.
- Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою.
- Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями.
- Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти своє реальне ім’я, адресу й номери телефонів батьків.
- Я не буду вірити всьому, що кажуть про себе віртуальні знайомі.
- Я буду обмежувати свій час перебування в соціальній мережі [1].
Вправа 9: «Валіза» (підсумки)
- На початку вправи кожний учасник отримує стікер та закінчує фразу «Я сьогодні зрозумів ...»
- Тренер на листі ватману малює валізу, пральну машинку і корзину для сміття (або має домашню заготовку).
- Кожному учаснику пропонується розподілити «знання і навички, що вони отримали на тренінгу», за принципом:
- якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації або йому було
було нецікаво – стікер «відправляють» до корзини для сміття;
- якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити» - до пральної машини;
якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та
втілювати в життя [1].
Щорічно в Україні, з 25 листопада до 10 грудня включно, проводиться Міжнародна кампанія «16 днів проти насильства», яка з 1991 року підтримується міжнародною спільнотою. Акція в Україні розпочинається
25 листопада в Міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок.
Основними завданнями акції є:
- привернення уваги громадськості до актуальних для українського суспільства проблем подолання насильства в сім’ї, протидії торгівлі людьми та жорстокого поводження з дітьми, гендерного насильства та забезпечення рівних прав жінок і чоловіків;
- активізація партнерського руху органів державної влади, державних закладів, громадських організацій щодо викорінення домашнього насильства;
- проведення інформаційних кампаній з метою підвищення обізнаності населення України з питань попередження насильства в сім'ї, жорсткого поводження з дітьми, формування свідомості всіх верств населення щодо нетерпимого ставлення до насильства;
- формування свідомості усіх верств населення щодо нетерпимого ставлення до насильства.
Дати початку та завершення Кампанії вибрані не випадково. Вони створюють символічний ланцюжок, поєднуючи заходи проти насильства стосовно жінок та дії щодо захисту прав людини, підкреслюючи, що будь-які прояви насильства над людиною, незалежно від її статі, є порушенням прав людини.
Шістнадцятиденний період кампанії охоплює наступні важливі дати:
25 листопада – Міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок. Офіційно цей день був оголошений Генеральною Асамблеєю ООН у 1999 році.
- 1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом.
- 2 грудня – Міжнародний день боротьби з рабством.
- 3 грудня – Міжнародний день людей з обмеженими фізичними можливостями.
- 5 грудня – Міжнародний день волонтера.
- 6 грудня – Вшанування пам’яті студенток, розстріляних у Монреалі.
- 9 грудня – Міжнародний день боротьби з корупцією.
- 10 грудня – Міжнародний день прав людини.
Цьогоріч девіз кампанії «Розфарбуємо світ в помаранчевий колір: покоління рівності виступає проти зґвалтувань».
Метою цієї кампанії є привернення уваги громадськості до проблем зумовленого насильства. У рамках цієї міжнародної акції, з 25 листопада до 10 грудня, Будинок Уряду України буде підсвічено помаранчевим кольором у темну пору доби.
Задля підвищення обізнаності українців з питань протидії домашньому насильству та з метою формування нетерпимого ставлення громадян до будь-яких форм насильства за ознакою статі керівників установ Солом’янського району м. Києва, які дотичні до проведення заходів з питань запобігання та протидії домашньому насильству, запрошуємо долучитися до проведення цієї кампанії шляхом встановлення помаранчевого підсвітлення на адміністративних будівлях та будівлях різних форм власності.
ПРОТИДІЯ КОРОНАВІРУСУ
Пам’ятка БАТЬКАМ
Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми по відношенню одне до одного, а саме булінгу.
Булінг (від англійської — хуліган, забіяка, задирака, грубіян)
визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.
Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб.
Багато дітей соромляться розповідати дорослим, що вони є жертвами булінґу. Проте якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй:
Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви на її боці).
Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).
Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).
Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя).
Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу).
Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).
Якщо ви маєте підозри, що ваша дитина страждає від погроз, переслідувань або побиття - не тримайтеся осторонь і не чекайте допоки все налагодиться саме по собі. Станьте на захист, будьте конструктивними та дійте.
Кілька порад батькам, щодо протидії булінгу:
1.Поговоріть з дитиною відкрито і доброзичливо, вислухайте її та запевніть, що завжди та попри все ви на її боці, а ще в тому, що кожна людина має право на повагу і безпеку.
2.Допоможіть дитині зрозуміти, що вона не є ані "ябедою", ані "наклепником". Вона смілива людина, яка не боїться говорити правду, щоб захистити себе та інших і, навіть, допомогти виправити ситуацію.
3. Докладно з’ясуйте факти. Занотуйте: що і коли трапилось. Якщо є можливість - зберіть докази.
4. Домовтеся про зустрічі з дорослими, які опікуються вашою дитиною та дітьми агресорами (з батьками, вчителями, адміністрацією школи тощо).
5. На зустрічах - поясніть ситуацію, намагаючись бути максимально спокійним та конструктивним .
6.Спробуйте створити зрозумілий і максимально простий план щодо протидії булінгу.
7.Пам'ятайте, що ваше пряме втручання, наприклад спроба "виховати" чужу дитину, особливо, якщо йдеться не про доброзичливу розмову, а про погрози такі дії можуть нашкодити та ще більше загострити ситуацію.
8.Дотримуйтеся плану та будьте уважні до власної дитини, її поведінки, реакцій, почуттів.
Пам’ятайте! Ми завжди раді Вам допомогти!
Шкідливі звички:як розпізнати, запобігти.
ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ: ЯК РОЗПІЗНАТИ Й ЗАПОБІГТИ
Шкідливі звички: як розпізнати й запобігти
На жаль, у вихованні дітей знижується роль сім’ї. зростає кількість батьків, які взагалі не виконують виховних функцій та своїх обов’язків стосовно дітей. Збільшується число бездоглядних дітей, залишених батьками, або тих, які самовільно покинули сім’ю через неспроможність батьків створити умови для нормального життя. Бездоглядні діти, як правило, жебракують займаються бродяжництвом, крадіжками, втягуються в злочинну діяльність. Для цієї категорії дітей характерне вживання алкогольних напоїв, токсичних та інших наркотичних речовин.
Проблема пияцтва
Проблема пияцтва й алкоголізму в підлітковому віці останнім часом стала дуже актуальною. Це викликано,по-перше,екстраординарністю споживання спиртного в уразливому віці,а по-друге,тим,що такий ранній алкоголізм супроводжують виражені психічні розлади.
За статистичними даними,до 80%дорослих,хворих на алкоголізм,почали зловживати алкоголем саме в підлітковому віці.
Збираючись у групі (як правило,такі групи організуються за територіальною ознакою – живуть в одному подвір’ї,в одному районі,вчаться в одній школі),підлітки не можуть придумати собі цікаве заняття. Вони сидять у подвір’ї,брязкаючи на гітарі або слухаючи музику,катаються на мотоциклах,якщо вони в них є,або безцільно бродять вулицями шукаючи «пригод»,що урізноманітнять їхнє життя.
Рано або пізно така підліткова група,якій нічим зайнятися «для настрою» або «для сміливості» починає вживати спиртне. Як правило,ініціатором буває підліток,який має досвід вживання алкоголю. Він пропонує випити іншим,і ті,як правило,не відмовляються. Одні – з цікавості,інші – щоб прилучитися до «дорослого життя»,треті,щоб не відставати від інших членів групи.
Якщо хтось відмовляється піти з усіма,він стає предметом глузувань з боку приятелів – його називають «слабаком», «боягузом»,вигадують йому образливе прізвисько.
Причому вони бояться не тільки того,що їх поб’ють інші питущі однолітки(такі випадки також бувають),як глузувань своїх товаришів. У цьому віці підлітки ще не впевнені в собі,своїх силах,глузування й образливе прізвисько їх дуже травмують.
Підлітки найчастіше фізично слабкі. Навіть банки пива або 100 грамів вина досить,аби підліток,який раніше не куштував спиртного,сп’янів. Деякі п’яніють і від меншої кількості алкоголю.
Від регулярного споживання алкоголю,втрати бувають рефлексу й звикання спиртного починає формуватися потяг до алкоголю
Потяг алкоголю виявляється в тому,що підлітку починає подобатися стан сп’яніння – як веселий стан,пов’язаний із цікавими «пригодами». Підлітки рідко сидять і напиваються,як дорослі алкоголіки. Випивши,вони стають активними,їх «тягне на подвиги»,і саме це їх особливо захоплює.
Практично в усіх випадках раннього зловживання алкоголем виникають виражені порушення поведінки. Підлітки починають прогулювати школу,брутально поводитися з учителями й батьками,зачіпати слабших за себе. Знають,що за їхньою спиною вся група,й відчувають себе дужчими й непереможними,починають шукати всіляких способів для добування грошей на спиртне.
Оскільки легальним підлітки можуть заробити не завжди,в хід ідуть будь-які інші способи. Рано чи пізно вони вчиняють кримінальні дії,а скоївши злочин,залишився безкарним,ще більше сміливішають і знову чинять проти правні дії.
У підлітків дуже швидко відбувається психічна деградація. Вони «тупішають»,їхній інтелектуальний розвиток не відповідає вікові,вони нездатні концентрувати увагу,засвоювати новий матеріал,страждають на порушення пам’яті,стають апатичними,до всього байдужими,крім випивки.
Настрій їх вкрай нестійкий – від брутальності й злості до плаксивості. Вони відстають від однокласників у загальному фізичному розвитку і зрості,худнуть,шкіра стає сірувато-блідого кольору,можуть з’явитися передчасні ознаки старіння,деякі з цих підлітків – як маленькі дідки. В більшості з них розвиваються недокрів’я,гастрит,різноманітні ендокринні порушення й захворювання внутрішніх органів.
Профілактика (обов’язкова співпраця педагогів і батьків):
- Учнів треба ознайомити з деяким мінімумом соціально – психологічних знань загартовування волі з орієнтацією на гідні приклади;слід формувати в них правильну самооцінку;
- Групу,що орієнтується на вжиток алкоголю,слід роз’єднати ;
- Засоби покарання мають бути обґрунтованими і справедливими.
Проблема наркотиків і токсикоманія
Як правило,перший прийом наркотиків стається під впливом більш досвідчених наркоманів або в компанії. Тільки в поодиноких випадках людина починає пробувати наркотики за особистої ініціативи. Це в основному підлітки з акцентуацією особистості,які найчастіше дізнаються про наркотики від наркоманів.
Знання проявів наркоманії,зокрема наркотичного сп’яніння,може допомогти батькам вчасно помітити,що дитина почала вживати наркотики. Дуже часто батьки навіть не підозрюють про це,хоча й помічають,що син або дочка приходять додому в незвичайному стані – схвильованими,надмірно активними,або в них блищать очі,порушена координація руху і дикція,а загалом нагадує алкогольне сп’яніння,але при цьому запаху спиртного немає. Батьки заспокоюються,вважаючи,що все гаразд,дитина не пила спиртного.
Нерідко батьки дізнаються,що підліток регулярно вживає наркотики,тільки коли він потрапляє до психічної лікарні або вчиняє злочин,щоб добути наркотики чи для їх придбання.
Чималі труднощі полягають у тому,що особи,схильні до вживання наркотичних засобів,виявляють надзвичайну винахідливість, щоб приховувати своє зловживання.
Серед підлітків популярне зловживання багатьма засобами побутової хімії:вдихання парів розчинників,лаків,фарб,бензину,деяких сортів клею,об’єднаних у групу інгаляторів.
За міжнародною класифікацією, всі наркотики й речовини наркотичної групи поділяються на такі групи:
- Препарати опію.
- Снотворні й седативні засоби.
- Кокаїн.
- Препарати індійських конопель.
- Психостимулятори.
- Галюциногени.
Зараз найпопулярнішим наркотиком є препарат групи опіатів – героїн, на другому місці – кокаїн, потім первитин та ефедрин, але «мода» мінлива, і через декілька років може бути інша картина поширення наркоманій і токсикоманій.
Ось деякі ознаки, що змусять батьків та педагогів насторожитись:
- Втрата інтересу до старих уподобань.
- Зниження успішності, прогули занять.
- Часті, різкі й непередбачувані зміни настрою.
- Самоізоляція в сім’ї: дитина уникає батьків, по телефону відповідає нишком, уникає участі в сімейних справах, відмовляється брати участь у сімейних святах.
- Скритість, прагнення до самотності. Втрата ентузіазму, байдужість. Ознаки, які мають не тільки насторожити, вони свідчать про те, що є підстави бити тривогу.
- Пропажа з будинку грошей, цінностей.
- Зростаюча облудність, хитрість, спритність.
- Зміни апетиту і, незалежно від того, що це зміни, втрата апетиту або навпаки, його різке підвищення. Але дитина однаково худне.
- Неохайність. Відмова від ранкового туалету. Незацікавленість у зміні вбрання. Можуть з’явитися татуювання і малюнки на руках.
- Зовнішній вигляд нездорової людини – блідість, набряклість. Почервоніння очей, наліт на язику.
- Безсоння, швидка втомлюваність, що змінюється непояснимою бадьорістю.
- Сліди уколів – маленькі червоні крапки на венах.
- Часті синці, порізи, опіки від сигарет на венах рук, які підлітки не можуть пояснити.
- Надмірно розширені або звужені зіниці
- Наявність шприців, голок, закопчених ложок або посуду, невідомих вам пігулок, порошків, трав, особливо коли це все сховано в затишні місця.
- Нічна відсутність.
-
- Поради встановлення довіри між підлітком і батьками в кризовий для них період:
- Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти й прийняти його; не перебивайте, не виявляйте свого страху, ставтеся до нього серйозно, з повагою.
- Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Спробуйте переконати його, що даний стан тимчасовий і швидко мине. Виявіть співчуття й покажіть , що ви поділяєте й розумієте його почуття.
- Поцікавтеся, що зараз найбільше турбує підлітка.
- Упевнено спілкуйтеся з підлітком. Саме це допоможе йому повірити в його сили. Головне правило роботи з дітьми – не нашкодити.
- У спілкуванні з підлітком використовуйте слова, речення, які сприятимуть контакту: розумію, співчуваю, звичайно, хочу допомогти.
- У розмові з підлітком дайте йому зрозуміти, що він потрібен іншим і унікальний, як особистість. Кожна людина, незалежно від віку,прагне дати позитивну оцінку своїй поведінці, переживає потребу в похвалі.
- Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти й викликати довіру в нього.
- Звертайтеся по допомогу, консультацію до спеціаліста, якщо вас щось насторожило в поведінці підлітка
Форми прояву порушень поведінки та виникнення шкідливих звичок
Пам'ятка для батьків ''Виконуємо домашнє завдання'' 1.Учень упорядковує своє робоче місце ,свій стіл для навчальних занять чи місце ,відведене йому за спільним столом . 2.За записами у щоденнику чи в зошиті встановлює ,що саме йому задали . 3.Згадує ,у якій послідовності радив учитель виконувати те або інше завдання. 4.Готує потрібні підручники та приладдя :ручку,олівець тощо. 5.Знаходить завдання в підручнику ,текст статей та письмових вправ,текст задач тощо. 6.Згадує навчальний матеріал ,який пояснював учитель на уроці. 7.Згадує вказівки вчителя щодо способів виконання вправ. 8.Виконує роботу. 9.Звіряє зроблене з тим ,що потрібно було зробити :чи часом чогось не забув. 10.Перевіряє ,чи правильно виконав завдання ,якщо є помилки - виправляє. 11.Якщо це можливо ,звертається до батьків або до інших старших членів сім'ї з проханням перевірити ,чи розуміє він зміст прочитаної статті ,чи правильно розповідає ,чи навчився пояснювати розв'язання задачі.