(для читачів-учнів 1-2 класів)
Завдання 1. Психогімнастика: “Що ти чуєш?”.
“Шум вітру та грози” (звукові ефекти).
Діти: “Небо, небо, чуєш?
Що ти подаруєш?”
Голос неба: “Дощ, сніжинки, сонце,
Що зазирає у віконце,
Кличе малюків гуляти,
На негоду не зважати”.
“Шум моря”
Діти: “Море, море, чуєш?
Що ти подаруєш?”
Голос моря: “Рибу й самоцвіти,
Цілюще повітря,
Свіжу прохолоду
Та гарну погоду”.
“Шум землі”
Діти: “Земле, земле, чуєш?
Що ти подаруєш?”
Голос: “Ось тобі земля в цвіту,
Небо вшир і в висоту.
Сонце над полями з пишними хлібами,
І ліси тінисті, й стежечки росисті,
Джерельця дзюрчання і садів буяння,
Ти повір: в природі все
Здоров’я й радість нам несе”.
Завдання 2. “Екологічний ланцюжок”.
Ведуча: Учасники діляться на дві команди: “Сонечко” і “Листочок”. Кожна команда отримує предметні картки із зображенням послідовності розвитку та життя метелика, рослини. Розкладає їх у певній послідовності, обґрунтовує отриманий результат щодо життя рослини (метелика).
Для команди “Сонечко” (Земля – насіння – паросток – стебло – квітка – плід).
Для команди “Листочок” (Яйце – личинка – гусінь – кокон – метелик із закритими крильцями – дорослий метелик).
Завдання 3. Аукціон. Ведуча: Команди по черзі називають звірів і птахів. Хто більше назве, той виграє. Команда “Сонечко” називає звірів: заєць – лисиця – …, а команда “Листочок” – птахів: горобець – синиця – ….
Завдання 4. “Маленькі дослідники”.
Ведуча: А зараз ми з вами проведемо досліди з продуктами харчування, щоб зробити висновки про шкідливу та корисну їжу.
Команда “Сонечко” проводить дослід “Чіпси”.
На розгорнуту серветку учасники команди “Сонечко” викладають чіпси, закривають її і притискують. На серветці залишаються масні кольорові плями. Потім у склянку з прозорою водою кладуть чіпси. Дивимось, яка вода.
Запитання до дітей: “Що ви бачите, чому відбулись такі зміни?”.
Відповідь: Вода і серветка стали брудними. Це говорить про наявність барвників, які спричиняють розлади в шлунку, печінці, а це в свою чергу впливає на всі інші органи. При смаженні часточки їжі горять і утворюють дуже шкідливі речовини. В них багато жиру, який дає підвищене навантаження на систему травлення. В результаті вживання чіпсів зникає відчуття голоду і можна пропустити обід, який є корисним. Поки організм зайнятий перетравлюванням чіпсів, він витрачає багато енергії. Цю енергію він забирає у мозку, що призводить до пасивності, знижує активність розумової праці.
Висновок: Чіпси шкідливі для нашого організму.
Команда “Листочок” проводить дослід “Газовані напої”.
В один пластиковий стаканчик учасники команди “Листочок” наливають солодкий газований напій. В інший кладуть ватний тампон, крізь який наливають напій.
Запитання до дітей: “Що ви бачите, чому відбулись такі зміни?”.
Відповідь:Тампон став жовтим, червоним, зеленим, залежно від кольору напою. Це є свідченням того, що в ньому присутній хімічний барвник, який викликає біль у животі, нудоту, алергію тощо. До того ж, у такі напої додають кислоту, ароматизатор, вуглекислий газ, які теж шкодять нашому організму. Їх ми не можемо побачити, але відчуваємо на смак.
Висновок: Газовані напої шкідливі для нашого організму.
Ведуча: Сподіваюсь, діти, ви прислухаєтеся до результатів дослідів і будете уникати такої їжі.
Завдання 5. “Знайди та порівняй”.
Ведуча: Дітям пропонується підібрати ілюстрацію дерева до кожного із розданих плодів.
Команда “Сонечко” одержує ілюстрації таких дерев: сосна, яблуня, горіх. І відповідно плоди: жолудь, яблуко, шишка сосни.
Команда “Листочок” одержує ілюстрації таких дерев: ялинка, дуб, каштан. І відповідно плоди: шишка ялини, жолудь, каштан.
Завдання 6. “Склади веселку”.
У веселки сім доріг.
Всі хутенько я пробіг,
Потім олівці узяв
І її намалював.
Шикуються дві команди по 7 учасників. Завдання кожної команди – знайти 7 предметів, що відповідають барвам веселки і, узявши їх в руки, стати в потрібному порядку, утворюючи саму веселку. Предмети можуть бути різноманітні, аби їх кольори максимально відповідали потрібним. Це і канцтовари, і деталі інтер’єру, і предмети одягу, і продукти та інше. Перемагає команда, яка впоралася швидше. За перемогу – 7 балів.
Оголошення підсумків.
Еколабіринт “Царство природи”
(для читачів-учнів 4-5 класів)
Ведуча: Доброго дня, шановні присутні! Я рада вітати вас на нашому заході. Ми з вами потрапили в екологічний лабіринт “Царство природи”, який пропоную пройти. Стартує дві команди – “Природолюби” та “Юні екологи”. Кращих визначатимуть члени журі. І вже наприкінці нашого заходу ми дізнаємось, яка команда винахідливіша, дружніша, краще знає закони природи і яка успішніше подолала всі ходи. Ну що ж, час вирушати. Наша прекрасна планета така маленька у космічному просторі, така велика і рідна для кожного з нас. Серед найголовніших її особливостей є існування життя. Берегти природу і постійно дбати про неї – головна проблема сьогодення та завтрашнього дня. Зараз ми дізнаємось, як учасники знають і оберігають нашу природу.
З нашого залу в лабіринт веде хід “Розминка”. Далі маршрут переходить у хід “Відгадай-но”, який згодом прямує в широкий хід “Аукціон лікарських рослин”. Пройшовши через нього, ми потрапляємо до ходу “Прикмети в прислів’ях”. Нарешті екскурсійний шлях прямує через хід “Загадки” і веде на вихід. Отже, вирушаємо до першого ходу “Розминка”.
Ведучий: Кожній команді буде поставлено 7 запитань. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Запитання для команди “Природолюби”.
1. На якій планеті ми живемо? (Земля).
2. Від чого залежить тривалість дня? (Від пори року).
3. Кому потрібен кисень? (Усьому живому на землі).
4. Що таке екологія? (Наука про зв’язок людей із природою).
5. Назвіть птахів нашої місцевості, у яких довгий хвіст. (Ластівка, сорока).
6. Якого птаха України вважають найкращим співаком? (Соловейка).
7. Назвіть свійських тварин. (Кіт, собака, корова, коза тощо).
Запитання для команди “Юні екологи”.
1. Назвіть стани води. (Рідина, пара, лід).
2. Де живе білка? (У дуплі).
3. Назвіть нічного птаха нашого краю. (Сова).
4. Що необхідно рослинам для росту? (Світло, тепло, вода, повітря).
5. Назвіть найрозповсюдженішого птаха в світі. (Горобець).
6. Що належить до неживої природи? (Сонце, земля, місяць, хмари).
7. Назвіть диких тварин. (Вовк, лисиця, ведмідь тощо).
Журі підбиває підсумки.
Ведуча: Птахи і тварини – частина нашої природи. І зараз ми перевіримо, як добре команди їх знають, прямуючи лабіринтом далі.
Другий хід “Відгадай-но”.
Ведуча: Кожній команді буде запропоновано 5 ілюстрацій. Вам потрібно відгадати тварину чи птаха і коротенько розповісти про них. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали.
Ілюстрації для команди “Природолюби”:
1. Білий ведмідь.
2. Шпак.
3. Вовк.
4. Їжак.
5. Качка.
Ілюстрації для команди“Юні екологи”:
1. Бурий ведмідь.
2. Синиця.
3. Лисиця.
4. Білка.
5. Лебідь.
Журі підбиває підсумки після 2-го ходу.
Третій хід “Аукціон лікарських рослин”.
Ведуча: Кожна команда має право обрати дві лікарські рослини. Під цифрою 1 – лікарські рослини, за які можна отримати 5 балів, під цифрою 2 – лікарські рослини, за які можна отримати 3 бали. Вам потрібно розповісти, які властивості має та чи інша рослина.
1. Кульбаба, кропива, звіробій, м’ята, шипшина.
2. Мати-й-мачуха, подорожник, ромашка, чистотіл, полин.
Журі підбиває підсумки 3-го ходу.
Четвертий хід “Прикмети в прислів’ях”.
Ведуча: Кожній команді потрібно доповнити прислів’я. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Прислів’я для команди “Природолюби”:
1. До природи не неси… (шкоди).
2. Держись, Хома, іде … (зима).
3. Сонце блищить, а мороз … (тріщить).
1. Зима засніжена – літо … (дощове).
2. Багато снігу – багато … (хліба).
Прислів’я для команди “Юні екологи”:
1. Весна красна квітками, а осінь – … (пирогами).
2. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у … (коморі).
3. Ластівки низько літають – дощ … (обіцяють).
4. Від дощу на воді бульбашки – на тривалу … (негоду).
5. Грім у вересні віщує теплу … (осінь).
Журі підбиває підсумки 4-го ходу.
П’ятий хід “Загадки”.
Ведуча: Кожній команді відгадати 5 загадок. За кожну відгадку – 1 бал.
Загадки для команди “Природолюби”:
1. Летить, але не птах, завиває, але не вовк.
(Вітер).
2. Мене частенько просять, ждуть, а тільки покажусь – ховатися почнуть.
(Дощ).
3. У садах, гаях блукає,
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості.
(Осінь).
4. Взимку спить,
Влітку бринить.
Над садами літає,
Солодкий нектар збирає.
(Бджола).
5.Сонечко в траві зійшло, усміхнулось, розцвіло, потім стало біле-біле і за вітром полетіло.
(Кульбаба).
Загадки для команди “Юні екологи”:
1. По квітах собі літає,
Ні бджола, ні джмелик –
Зоветься…
(Метелик).
1. Що то за рослина,
Що вбиває звіра?
(Звіробій).
2. Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не змія, а жалить.
(Оса).
3. Восени опадають,
а весною виростають
(Листочки)
4. Зубів не має, а кусає.
(Кропива).
Ведуча: Завершивши проходження всіх ходів лабіринту, ми з вами знову потрапили до нашої зали. Час плине дуже швидко і нам потрібно підбивати підсумки. Пам’ятаймо, що ми – невід’ємна частка живої природи, ми – єдине ціле з нею. Тож будемо берегти її, піклуватися про неї.
Журі підбиває підсумки і оголошує переможця.
Ведуча: Ми пропонуємо вам від сьогодні жити за такими екологічними законами:
- Закон співучого солов’я: оспівувати красу рідної землі, як соловей.
- Закон червоної калини: прикрашати землю добрими словами.
- Закон турботливої білочки: брати від природи лише необхідне та піклуватись про оновлення природних багатств.
- Закон мудрої сови: спостерігати, навчатися, діяти та відповідати за свої вчинки.
- Закон золотого соняшника: кожна істота, яка живе на Землі, незамінна. Вона має право на сонце, повітря і воду.
- Закон доброго дельфіна: допомагати кожному, хто цього потребує, як дельфін у морі.
- Закон наполегливого дятла: будемо наполегливими, як дятли. І тоді побачимо нашу Землю квітучою і здоровою.
Бібліотека Старосільської ЗОШ І –ІІІ ступенів
План
проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек 2020
«Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів»
№ з/п | Назва заходу | Відповідальні | Дата |
1. | Відкриття місячника. Демонстрація відеоролика «Збережемо природу Землі разом» | Завідувач бібліотеки | 01 жовтня |
2. | Екскурсія до бібліотеки «Чарівне царство книжок» | Зав. Бібліотеки 1 клас | 05 - 26 жовтня |
3. | Акція «Ми за чисте довкілля» | Зав. бібліотеки, кл. керівники,1-11 кл. вчителі природничого циклу | Протягом місяця |
4. | Виставка «Про природу тихим словом» Выставка матеріалів та літератури до Дня українського козацтва «Від козаків до кіборгів» | Завідувач бібліотеки | 09 жовтня
12-15 жовтня |
5. | Екологічна година «Правила поведінки на природі»
| Зав. бібліотеки, кл. керівники 1-4 класів | 12 жовтня |
6. | Виставка дитячих малюнків «ЗРОБИМО УКРАЇНУ ЧИСТОЮ»
| Зав.бібліотеки, кл. керівники 2-7 класів, вчитель образотв. Мистецтва, кл.керівники | 15 жовтня |
7. | Фотоконкурс: «Квіти навколо нас», «Лісова казка», « У світі дивовижної природи», Шедеври вечірнього сонця» (створення віртуальної фотогалереї читачів. Відеоролик, презентація. | Зав. бібліотеки, здобувачі освіти 7-11 класів | 19 жовтня |
8. | Еколабіринт “Царство природи” | Зав. бібліотеки, кл. керівники читачів-учнів 4-5 класів | 21 жовтня |
9. | Онлайн опитувальник «Екологія. Природа. Я». | Зав. бібліотеки, здобувачі освіти 7-9 класів | 23 жовтня |
10. | Закриття місячника. Відзначення кращих читачів бібліотеки, які долучилися до організації та проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек. | Завідувач бібліотеки | 26 жовтня |
11. | Розміщення матеріалів з теми Всеукраїнського місячника на веб-сторінці бібліотеки. | Завідувач бібліотеки | Протягом місяця |
Завідувач бібліотеки ______________ Мороз Е. О.