Старосільська ЗОШ І-ІІІ ступенів

   





ПОЛОЖЕННЯ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА

 

                 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ                             Н А К А З     N 434 від 06.09.2000                 Зареєстровано в Міністерстві      м.Київ                           юстиції України                                       26 вересня 2000 року vd20000906 vn434                     за N 659/4880           Про затвердження Положення про класного керівника               навчального закладу системи загальної                          середньої освіти        Відповідно до Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ),  "Про професійно-технічну  освіту" ( 103/98-ВР ),  "Про загальну середню освіту" ( 651-14  ),  "Про  позашкільну  освіту"  (  1841-14  )  і Положення  про Міністерство освіти і науки України,  затвердженого Указом Президента  України  від  7  червня  2000  р.  N   773/2000 ( 773/2000 ), Н А К А З У Ю:      1. Затвердити  Положення  про  класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти (додається).      2. Визнати таким,  що втратило чинність,  Тимчасове положення про класного  керівника  середнього  закладу  освіти,  затверджене наказом  Міністерства освіти України 01.07.97 N 239 ( z0337-97 ) і зареєстроване в   Міністерстві   юстиції   України   26.08.97   за N 337/2141.      3. Міністру  освіти  Автономної Республіки Крим,  начальникам управлінь освіти обласних,  Київської і  Севастопольської  міських держадміністрацій   довести   Положення   про  класного  керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти  до  відома керівників навчальних закладів.      4. Контроль  за  виконанням  наказу  покласти  на  заступника міністра Огнев'юка В.О.   Міністр                                               В.Г.Кремень                                                 Затверджено                                          Наказ Міністерства освіти                                          і науки України                                          06.09.2000 N 434                                       Зареєстровано в Міністерстві                                       юстиції України                                       26 вересня 2000 року                                       за N 659/4880                             Положення             про класного керівника навчального закладу                 системи загальної середньої освіти                       1. Загальні положення      1.1. Це положення регламентує діяльність  класного  керівника загальноосвітнього,   професійно-технічного   навчального  закладу (далі - класний керівник).      1.2. Класний  керівник  -  це  педагогічний  працівник,  який здійснює  педагогічну  діяльність  з   колективом   учнів   класу, навчальної   групи   професійно-технічного   навчального  закладу, окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та    культурно-масової   роботи,   сприяє   взаємодії   учасників навчально-виховного  процесу  в  створенні   належних   умов   для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх соціального захисту.      1.3. Класний  керівник  у  визначенні змісту роботи керується Конституцією України ( 254к/96-ВР  ),  Конвенцією  ООН  про  права дитини  (  995_021  ),  Законами України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), "Про позашкільну освіту" ( 1841-14 ), "Про професійно-технічну освіту" ( 103/98-ВР), іншими законодавчими і нормативно-правовими актами України,  а також  цим Положенням.      1.4. Класний  керівник здійснює свою діяльність відповідно до основних завдань загальної середньої освіти, спрямованих на:      - виховання громадянина України;      - формування особистості  учня  (вихованця),  його  наукового світогляду, розвитку його здібностей і обдаровань;      - виконання вимог Державного  стандарту  загальної  середньої освіти,  підготовку  учнів  (вихованців)  до  подальшої  освіти  і трудової діяльності;      - виховання  в  учнів  (вихованців)  поваги  до   Конституції України  (  254к/96-ВР  ),  державних  символів  України,  почуття власної гідності, свідомого ставлення до обов'язків, прав і свобод людини і громадянина, відповідальності перед законом за свої дії;      - реалізацію  права  учнів  (вихованців) на вільне формування політичних і світоглядних переконань;      - виховання   шанобливого  ставлення  до  родини,  поваги  до народних  традицій  і   звичаїв,   державної   та   рідної   мови, національних  цінностей  українського  народу  та  інших народів і націй;      - виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності,  формування  засад здорового  способу  життя,  збереження  і  зміцнення  фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців).            2. Організація діяльності класного керівника      2.1. Обов'язки    класного    керівника    покладаються    на педагогічного працівника загальноосвітнього, професійно-технічного навчального  закладу,  який  має  педагогічну   освіту,   здійснює педагогічну діяльність,  фізичний та психічний стан здоров'я якого дозволяє виконувати ці обов'язки.      2.2. Обов'язки  класного  керівника  покладаються  директором навчального закладу на педагогічного працівника за його  згодою  і не  можуть  бути  припинені  до  закінчення  навчального  року.  У виняткових випадках з метою дотримання  прав  та  інтересів  учнів (вихованців) зміна класного керівника може бути здійснена протягом навчального року.      2.3. На  класного  керівника  покладається  керівництво одним класом, навчальною групою.      У початкових   класах  класне  керівництво  здійснює  вчитель початкових класів.      У професійно-технічному     навчальному     закладі    класне керівництво здійснюється в  навчальних  групах,  учні  (вихованці) яких під час навчання здобувають повну загальну середню освіту або навчаються  на  основі  базової  загальної  середньої  освіти  без отримання повної.      Функціональні обов'язки  класного   керівника   розробляються відповідно  до  цього  Положення  з  урахуванням  типу  закладу та завдань навчально-виховного процесу  і  затверджуються  директором навчального закладу.      2.4. Класний керівник як організатор класного колективу:      - сприяє забезпеченню умов для засвоєння учнями (вихованцями) рівня та обсягу освіти, а також розвиткові їх здібностей;      - створює   умови   для   організації  змістовного  дозвілля, профілактики бездоглядності,  правопорушень,  планує та  проводить відповідні заходи;      - сприяє підготовці учнів (вихованців) до самостійного  життя в   дусі   взаєморозуміння,  миру,  злагоди  між  усіма  народами, етнічними, національними, релігійними групами;      - проводить   виховну   роботу   з   урахуванням  вікових  та індивідуально-психологічних особливостей  учнів  (вихованців),  їх нахилів,   інтересів,   задатків,   готовності   до  певних  видів діяльності, а також рівня сформованості учнівського колективу;      - координує роботу вчителів, викладачів, майстрів виробничого навчання,  психолога,  медичних працівників,  органів  учнівського самоврядування,  батьків  та  інших  учасників навчально-виховного процесу з виконання  завдань  навчання  та  виховання  в  класному колективі (групі), соціального захисту учнів (вихованців).      2.5. Класний керівник має право на:      - відвідування уроків,  занять із теоретичного та виробничого навчання, виробничої практики та позакласних занять у своєму класі (групі),   присутність   на   заходах,   що  проводять  для  учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні або фізичні особи;      - внесення пропозицій на  розгляд  адміністрації  навчального закладу   та   педагогічної   ради  про  моральне  та  матеріальне заохочення учнів (вихованців);      - ініціювання  розгляду  адміністрацією  навчального  закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);      - внесення пропозицій на розгляд  батьківських  зборів  класу (групи)  щодо матеріального забезпечення організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному законодавством;      - відвідування учнів (вихованців) за місцем їх проживання (за згодою батьків, опікунів, піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання;      - вибір форми підвищення педагогічної кваліфікації з  проблем виховання;      - вияв   соціально-педагогічної   ініціативи,   вибір   форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);      - захист професійної честі,  гідності відповідно  до  чинного законодавства;      - матеріальне заохочення за досягнення вагомих результатів  у виконанні покладених на нього завдань.      2.6. Класний керівник зобов'язаний:      - вибирати  адекватні  засоби  реалізації  завдань  навчання, виховання і розвитку учнів (вихованців);      - здійснювати  педагогічний  контроль  за  дотриманням учнями (вихованцями) статуту і Правил внутрішнього  трудового  розпорядку навчального    закладу,   інших   документів,   що   регламентують організацію навчально-виховного процесу;      - інформувати  про  стан  виховного процесу в класі та рівень успішності  учнів  (вихованців)  педагогічну  раду,  адміністрацію навчального закладу, батьків;      - дотримуватись педагогічної етики,  поважати  гідність  учня (вихованця),   захищати   його   від   будь-яких  форм  фізичного, психічного насильства;  своєю діяльністю  стверджувати  повагу  до принципів загальнолюдської моралі;      - пропагувати здоровий спосіб життя;      - постійно   підвищувати   професійний   рівень,  педагогічну майстерність, загальну культуру;      - вести  документацію,  пов'язану  з  виконанням  повноважень класного керівника (класні журнали,  особові справи,  плани роботи тощо).      2.7. Класний  керівник  складає   план   роботи   з   класним колективом у формі, визначеній адміністрацією навчального закладу.      2.8. Класний керівник підзвітний  у  своїй  роботі  директору навчального    закладу,   а   у   вирішенні   питань   організації навчально-виховного    процесу    безпосередньо    підпорядкований заступнику директора з навчально-виховної роботи.      2.9. Класний керівник може бути заохочений  (відзначений)  за досягнення   високих   результатів  у  виховній  роботі  з  учнями (вихованцями).  Форми і види заохочення регулюються законодавством України.   Начальник головного управління нормативного забезпечення та взаємодії з регіонами                               Я.П.Корнієнко  
 

  

                 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ                             Н А К А З     N 434 від 06.09.2000                 Зареєстровано в Міністерстві      м.Київ                           юстиції України                                       26 вересня 2000 року vd20000906 vn434                     за N 659/4880           Про затвердження Положення про класного керівника               навчального закладу системи загальної                          середньої освіти        Відповідно до Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ),  "Про професійно-технічну  освіту" ( 103/98-ВР ),  "Про загальну середню освіту" ( 651-14  ),  "Про  позашкільну  освіту"  (  1841-14  )  і Положення  про Міністерство освіти і науки України,  затвердженого Указом Президента  України  від  7  червня  2000  р.  N   773/2000 ( 773/2000 ), Н А К А З У Ю:      1. Затвердити  Положення  про  класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти (додається).      2. Визнати таким,  що втратило чинність,  Тимчасове положення про класного  керівника  середнього  закладу  освіти,  затверджене наказом  Міністерства освіти України 01.07.97 N 239 ( z0337-97 ) і зареєстроване в   Міністерстві   юстиції   України   26.08.97   за N 337/2141.      3. Міністру  освіти  Автономної Республіки Крим,  начальникам управлінь освіти обласних,  Київської і  Севастопольської  міських держадміністрацій   довести   Положення   про  класного  керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти  до  відома керівників навчальних закладів.      4. Контроль  за  виконанням  наказу  покласти  на  заступника міністра Огнев'юка В.О.   Міністр                                               В.Г.Кремень                                                 Затверджено                                          Наказ Міністерства освіти                                          і науки України                                          06.09.2000 N 434                                       Зареєстровано в Міністерстві                                       юстиції України                                       26 вересня 2000 року                                       за N 659/4880                             Положення             про класного керівника навчального закладу                 системи загальної середньої освіти                       1. Загальні положення      1.1. Це положення регламентує діяльність  класного  керівника загальноосвітнього,   професійно-технічного   навчального  закладу (далі - класний керівник).      1.2. Класний  керівник  -  це  педагогічний  працівник,  який здійснює  педагогічну  діяльність  з   колективом   учнів   класу, навчальної   групи   професійно-технічного   навчального  закладу, окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та    культурно-масової   роботи,   сприяє   взаємодії   учасників навчально-виховного  процесу  в  створенні   належних   умов   для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх соціального захисту.      1.3. Класний  керівник  у  визначенні змісту роботи керується Конституцією України ( 254к/96-ВР  ),  Конвенцією  ООН  про  права дитини  (  995_021  ),  Законами України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ), "Про позашкільну освіту" ( 1841-14 ), "Про професійно-технічну освіту" ( 103/98-ВР), іншими законодавчими і нормативно-правовими актами України,  а також  цим Положенням.      1.4. Класний  керівник здійснює свою діяльність відповідно до основних завдань загальної середньої освіти, спрямованих на:      - виховання громадянина України;      - формування особистості  учня  (вихованця),  його  наукового світогляду, розвитку його здібностей і обдаровань;      - виконання вимог Державного  стандарту  загальної  середньої освіти,  підготовку  учнів  (вихованців)  до  подальшої  освіти  і трудової діяльності;      - виховання  в  учнів  (вихованців)  поваги  до   Конституції України  (  254к/96-ВР  ),  державних  символів  України,  почуття власної гідності, свідомого ставлення до обов'язків, прав і свобод людини і громадянина, відповідальності перед законом за свої дії;      - реалізацію  права  учнів  (вихованців) на вільне формування політичних і світоглядних переконань;      - виховання   шанобливого  ставлення  до  родини,  поваги  до народних  традицій  і   звичаїв,   державної   та   рідної   мови, національних  цінностей  українського  народу  та  інших народів і націй;      - виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності,  формування  засад здорового  способу  життя,  збереження  і  зміцнення  фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців).            2. Організація діяльності класного керівника      2.1. Обов'язки    класного    керівника    покладаються    на педагогічного працівника загальноосвітнього, професійно-технічного навчального  закладу,  який  має  педагогічну   освіту,   здійснює педагогічну діяльність,  фізичний та психічний стан здоров'я якого дозволяє виконувати ці обов'язки.      2.2. Обов'язки  класного  керівника  покладаються  директором навчального закладу на педагогічного працівника за його  згодою  і не  можуть  бути  припинені  до  закінчення  навчального  року.  У виняткових випадках з метою дотримання  прав  та  інтересів  учнів (вихованців) зміна класного керівника може бути здійснена протягом навчального року.      2.3. На  класного  керівника  покладається  керівництво одним класом, навчальною групою.      У початкових   класах  класне  керівництво  здійснює  вчитель початкових класів.      У професійно-технічному     навчальному     закладі    класне керівництво здійснюється в  навчальних  групах,  учні  (вихованці) яких під час навчання здобувають повну загальну середню освіту або навчаються  на  основі  базової  загальної  середньої  освіти  без отримання повної.      Функціональні обов'язки  класного   керівника   розробляються відповідно  до  цього  Положення  з  урахуванням  типу  закладу та завдань навчально-виховного процесу  і  затверджуються  директором навчального закладу.      2.4. Класний керівник як організатор класного колективу:      - сприяє забезпеченню умов для засвоєння учнями (вихованцями) рівня та обсягу освіти, а також розвиткові їх здібностей;      - створює   умови   для   організації  змістовного  дозвілля, профілактики бездоглядності,  правопорушень,  планує та  проводить відповідні заходи;      - сприяє підготовці учнів (вихованців) до самостійного  життя в   дусі   взаєморозуміння,  миру,  злагоди  між  усіма  народами, етнічними, національними, релігійними групами;      - проводить   виховну   роботу   з   урахуванням  вікових  та індивідуально-психологічних особливостей  учнів  (вихованців),  їх нахилів,   інтересів,   задатків,   готовності   до  певних  видів діяльності, а також рівня сформованості учнівського колективу;      - координує роботу вчителів, викладачів, майстрів виробничого навчання,  психолога,  медичних працівників,  органів  учнівського самоврядування,  батьків  та  інших  учасників навчально-виховного процесу з виконання  завдань  навчання  та  виховання  в  класному колективі (групі), соціального захисту учнів (вихованців).      2.5. Класний керівник має право на:      - відвідування уроків,  занять із теоретичного та виробничого навчання, виробничої практики та позакласних занять у своєму класі (групі),   присутність   на   заходах,   що  проводять  для  учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні або фізичні особи;      - внесення пропозицій на  розгляд  адміністрації  навчального закладу   та   педагогічної   ради  про  моральне  та  матеріальне заохочення учнів (вихованців);      - ініціювання  розгляду  адміністрацією  навчального  закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);      - внесення пропозицій на розгляд  батьківських  зборів  класу (групи)  щодо матеріального забезпечення організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному законодавством;      - відвідування учнів (вихованців) за місцем їх проживання (за згодою батьків, опікунів, піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання;      - вибір форми підвищення педагогічної кваліфікації з  проблем виховання;      - вияв   соціально-педагогічної   ініціативи,   вибір   форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);      - захист професійної честі,  гідності відповідно  до  чинного законодавства;      - матеріальне заохочення за досягнення вагомих результатів  у виконанні покладених на нього завдань.      2.6. Класний керівник зобов'язаний:      - вибирати  адекватні  засоби  реалізації  завдань  навчання, виховання і розвитку учнів (вихованців);      - здійснювати  педагогічний  контроль  за  дотриманням учнями (вихованцями) статуту і Правил внутрішнього  трудового  розпорядку навчального    закладу,   інших   документів,   що   регламентують організацію навчально-виховного процесу;      - інформувати  про  стан  виховного процесу в класі та рівень успішності  учнів  (вихованців)  педагогічну  раду,  адміністрацію навчального закладу, батьків;      - дотримуватись педагогічної етики,  поважати  гідність  учня (вихованця),   захищати   його   від   будь-яких  форм  фізичного, психічного насильства;  своєю діяльністю  стверджувати  повагу  до принципів загальнолюдської моралі;      - пропагувати здоровий спосіб життя;      - постійно   підвищувати   професійний   рівень,  педагогічну майстерність, загальну культуру;      - вести  документацію,  пов'язану  з  виконанням  повноважень класного керівника (класні журнали,  особові справи,  плани роботи тощо).      2.7. Класний  керівник  складає   план   роботи   з   класним колективом у формі, визначеній адміністрацією навчального закладу.      2.8. Класний керівник підзвітний  у  своїй  роботі  директору навчального    закладу,   а   у   вирішенні   питань   організації навчально-виховного    процесу    безпосередньо    підпорядкований заступнику директора з навчально-виховної роботи.      2.9. Класний керівник може бути заохочений  (відзначений)  за досягнення   високих   результатів  у  виховній  роботі  з  учнями (вихованцями).  Форми і види заохочення регулюються законодавством України.   Начальник головного управління нормативного забезпечення та взаємодії з регіонами                               Я.П.Корнієнко  

Функціональні обов`язки класного керівника

Згідно наказу Міністерства освіти і науки України

№ 434 від 06.09.2000 р.

В процесі організації виховної роботи в класі класний керівник здійснює слідуючі функції:

ü вивчення особистості учнів ;

ü створення умов для організації змістовного дозвілля, профілактики бездоглядності, правопорушень, планує та проводить

ü відповідні заходи;

ü координує діяльність вчителів-предметників, працюючих з учнями класу;

ü проводить виховну роботу з урахуванням вікових та індивідуально-психологічних особливостей учнів, а також рівня сформованості учнівського колективу;

ü здійснює соціальний захист учнів ( спільно з соціальним педагогом );

ü організує роботу з батьками;

ü координує роботу органів учнівського самоврядування в класі;

ü забезпечує участь учнів класу в шкільних та міських виставках, фестивалях, концертах, конкурсах, акціях, шоу-програмах та інших змістовних формах дозвільницької діяльності;

ü забезпечує ведення документаціїї класного керівника.

Здійснюючи свої функції , класний керівник :

на початку навчального року :

ü складає список класу і оформлює журнал;

ü організує отримання підручників в бібліотеці;

ü вивчає умови сімейного виховання учнів;

ü уточнює і складає соціальний паспорт класу і здає його соціальному педагогу;

ü проводить роботу по залученню учнів до роботи в гуртках та секціях ЦПР;

ü складає план виховної роботи класу на півріччя і здає його на затвердження ЗДВР;

щоденно :

ü відмічає в класному журналі та сигнальній книзі відсутніх учнів;

ü здійснює педагогічну допомогу органам учнівського самоврядування класу;

ü здійснює контроль за зовнішнім виглядом учнів;

ü здійснює контроль за харчуванням і культурою поведінки учнів класа в їдальні;

щотижнево :

ü перевіряє щоденники учнів;

ü здійснює контроль за веденням журналу вчителями-предметниками;

ü проводить класні збори, виховні години, організовує колектив класу на участь у шкільних справах;

щомісячно :

ü проводить заняття, бесіди по охороні життя і здоров`я учнів, інструктажі по ТБ;

ü чергує на загальношкільних заходах ( згідно графіку );

ü контролює зайнятість у гуртках, секціях учнів свого класу, потребуючих особливої педагогічної уваги;

ü організовує збір коштів на харчування учнів;

ü організує відвідування учнями культурно-масових заходів;

протягом семестру :

ü організовує чергування класу по школі ( згідно графіку );

ü оперативно інформує адміністрацію НВК про ухилення учнів від навчання, приймає необхідні міри;

ü проводить батьківські збори;

ü відвідує м/о класних керівників, семінари, наради по виховній роботі;

на кінець семестру :

ü організовує підведення підсумків навчально-виховного процесу за семестр і здає ЗДНВР у формі звіту;

ü оформлює журнал,

ü здає ЗДВР інформацію про зайнятість та місце перебування учнів класу під час канікул;

на кінець року :

ü проводить педагогічний аналіз навчально-виховного процесу в класі;

ü здійснює ремонт класного приміщення;

ü отримує від батьків дані про літній відпочінок дітей;

класний керівник випускного класу ( 9, 11 ):

ü збирає дані про профнаміри і працевлаштування випускників;

ü організовує підготовку випускних заходів з учнями і батьками свого класу;

ü збирає і має повну інформацію про влаштуванню своїх випускників до учбових закладів, на роботу.

 

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Міністерства освіти і науки України
від 6 вересня 2000 р. N 434

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
26 вересня 2000 р. за N 659/4880 

ПОЛОЖЕННЯ
про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти

1. Загальні положення

1.1. Це положення регламентує діяльність класного керівника загальноосвітнього, професійно-технічного навчального закладу (далі - класний керівник).

1.2. Класний керівник - це педагогічний працівник, який здійснює педагогічну діяльність з колективом учнів класу, навчальної групи професійно-технічного навчального закладу, окремими учнями, їх батьками, організацію і проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу в створенні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх соціального захисту.

1.3. Класний керівник у визначенні змісту роботи керується Конституцією УкраїниКонвенцією ООН про права дитиниЗаконами України "Про освіту""Про загальну середню освіту""Про позашкільну освіту""Про професійно-технічну освіту", іншими законодавчими і нормативно-правовими актами України, а також цим Положенням.

1.4. Класний керівник здійснює свою діяльність відповідно до основних завдань загальної середньої освіти, спрямованих на:

- виховання громадянина України;

- формування особистості учня (вихованця), його наукового світогляду, розвитку його здібностей і обдаровань;

- виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти та професійно-технічної освіти, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання" тапостановою Кабінету Міністрів України від 17.08.2002 N 1135 "Про затвердження Державного стандарту професійно-технічної освіти", підготовку учнів (вихованців) до подальшої освіти і трудової діяльності;

(абзац четвертий пункту 1.4 із змінами, внесеними згідно з
 наказом Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- виховання в учнів (вихованців) поваги до Конституції України, державних символів України, почуття власної гідності, свідомого ставлення до обов'язків, прав і свобод людини і громадянина, відповідальності перед законом за свої дії;

- реалізацію права учнів (вихованців) на вільне формування політичних і світоглядних переконань;

- виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів і націй;

- виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців);

- формування екологічної культури особистості, набуття знань і досвіду розв'язання екологічних проблем, залучення до практичної природоохоронної роботи. 

(пункт 1.4 доповнено абзацом дев'ятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

2. Організація діяльності класного керівника

2.1. Обов'язки класного керівника покладаються на педагогічного працівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, який має педагогічну освіту або відповідну професійну освіту та професійно-педагогічну підготовку, здійснює педагогічну діяльність, фізичний та психічний стан здоров'я якого дозволяє виконувати ці обов'язки. 

(пункт 2.1 у редакції наказу Міністерства
 освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

2.2. Обов'язки класного керівника покладаються директором навчального закладу на педагогічного працівника або на досвідченого майстра виробничого навчання, за його згодою, і не можуть бути припинені до закінчення навчального року. У виняткових випадках з метою дотримання прав та інтересів учнів (вихованців) та їх батьків зміна класного керівника може бути здійснена протягом навчального року.

(пункт 2.2 із змінами, внесеними згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

2.3. На класного керівника покладається керівництво одним класом, навчальною групою.

У початкових класах класне керівництво здійснює вчитель початкових класів.

У професійно-технічному навчальному закладі класне керівництво здійснюється в навчальних групах, учні (вихованці) яких під час навчання здобувають повну загальну середню освіту або навчаються на основі базової загальної середньої освіти без отримання повної.

Функціональні обов'язки класного керівника розробляються відповідно до цього Положення з урахуванням типу закладу та завдань навчально-виховного, навчально-виробничого процесу і затверджуються директором навчального закладу.

(абзац четвертий пункту 2.3 із змінами, внесеними згідно з
 наказом Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

2.4. Класний керівник як організатор учнівського колективу:

(абзац перший пункту 2.4 із змінами, внесеними згідно з
 наказом Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- сприяє забезпеченню умов для засвоєння учнями (вихованцями) рівня та обсягу освіти, а також розвиткові їх здібностей;

- створює умови для організації змістовного дозвілля, у тому числі організовує та проводить відвідування музеїв, театрів, виставок, екскурсій, заходи з охорони природи; відповідає за профілактику бездоглядності, правопорушень, планує та проводить відповідні заходи (особливо для учнів з числа незахищеної та пільгової категорії населення); 

(абзац третій пункту 2.4 у редакції наказу
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- сприяє підготовці учнів (вихованців) до самостійного життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;

- проводить виховну роботу з урахуванням вікових та індивідуально-психологічних особливостей учнів (вихованців), їх нахилів, інтересів, задатків, готовності до певних видів діяльності, а також рівня сформованості учнівського колективу;

співпрацює з вчителями, викладачами, майстрами виробничого навчання, психологами, медичними працівниками, органами учнівського самоврядування, батьками та іншими учасниками навчально-виховного процесу з виконання завдань навчання та виховання в учнівському колективі (групі), соціального захисту учнів (вихованців).

(абзац шостий пункту 2.4 із змінами, внесеними згідно з
 наказом Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

Класний керівник професійно-технічного навчального закладу спрямовує роботу батьківського колективу навчальної групи та органів учнівського самоврядування на покращення навчання та виховання учнів.

(пункт 2.4 доповнено абзацом сьомим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

Класний керівник професійно-технічного навчального закладу спільно з майстром виробничого навчання навчальної групи:

(пункт 2.4 доповнено абзацом восьмим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- систематично аналізує рівень навчальних досягнень та поведінку учнів, організовує навчальну допомогу;

(пункт 2.4 доповнено абзацом дев'ятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- створює в навчальній групі необхідні умови для оволодіння професією, творчого відношення до праці, для засвоєння передових, прогресивних методів та прийомів роботи;

(пункт 2.4 доповнено абзацом десятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- проводить тематичні класні години, що спрямовані на виховання моральних цінностей, зацікавленості у питанні належності до обраної професії;

(пункт 2.4 доповнено абзацом одинадцятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- забезпечує дотримання в навчальній групі встановленого порядку та дисципліни;

(пункт 2.4 доповнено абзацом дванадцятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- проводить цілеспрямовану індивідуальну роботу з учнями групи;

(пункт 2.4 доповнено абзацом тринадцятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- здійснює заходи щодо професійно-орієнтаційної роботи учнів шкіл;

(пункт 2.4 доповнено абзацом чотирнадцятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- заохочує учнів до занять в гуртках художньої і технічної творчості, предметних гуртках та спортивних секціях;

(пункт 2.4 доповнено абзацом п'ятнадцятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- залучає учнів до участі в конкурсах професійної майстерності, олімпіадах з навчальних предметів.

(пункт 2.4 доповнено абзацом шістнадцятим згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

2.5. Класний керівник має право на:

- відвідування уроків, занять із теоретичного та виробничого навчання, виробничої практики та позакласних заходів, семестрових, річних атестацій та заліків у закріпленому класі (групі), бути присутнім на заходах, що проводять для учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні або фізичні особи;

(абзац другий пункту 2.5 у редакції наказу
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- внесення пропозицій на розгляд адміністрації навчального закладу та педагогічної ради про моральне та матеріальне заохочення учнів (вихованців);

- ініціювання розгляду адміністрацією навчального закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);

- внесення пропозицій на розгляд батьківських зборів класу (групи) щодо матеріального забезпечення організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному законодавством;

- відвідування учнів (вихованців) за місцем їх проживання або в гуртожитку професійно-технічного навчального закладу (за згодою батьків, опікунів, піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання, а також виходити з пропозиціями на педагогічних зборах щодо притягнення до відповідальності батьків, які ведуть аморальний спосіб життя, грубо поводяться зі своїми дітьми, завдають їм моральної та фізичної шкоди; 

(абзац шостий пункту 2.5 у редакції наказу
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

- вибір форми підвищення педагогічної кваліфікації з проблем виховання;

- вияв соціально-педагогічної ініціативи, вибір форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);

- захист професійної честі, гідності відповідно до чинного законодавства;

- матеріальне заохочення за досягнення вагомих результатів у виконанні покладених на нього завдань.

2.6. Класний керівник зобов'язаний:

- вибирати адекватні засоби реалізації завдань навчання, виховання і розвитку учнів (вихованців);

- здійснювати педагогічний контроль за дотриманням учнями (вихованцями) статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, інших документів, що регламентують організацію навчально-виховного процесу;

- інформувати про стан виховного процесу в класі та рівень успішності учнів (вихованців) педагогічну раду, адміністрацію навчального закладу, батьків;

- дотримуватись педагогічної етики, поважати гідність учня (вихованця), захищати його від будь-яких форм фізичного, психічного насильства; своєю діяльністю стверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі;

- пропагувати здоровий спосіб життя;

- постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;

- вести документацію, пов'язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, плани роботи тощо);

- регулярно готувати і проводити батьківські збори, збори учнівського активу класу (групи) (не менше 2 разів на семестр) та збори органів учнівського самоврядування. 

(пункт 2.6 доповнено абзацом згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

2.7. Класний керівник складає план роботи з учнівським колективом у формі, визначеній адміністрацією навчального закладу.

(пункт 2.7 із змінами, внесеними згідно з наказом
 Міністерства освіти і науки України від 29.06.2006 р. N 489)

2.8. Класний керівник підзвітний у своїй роботі директору навчального закладу, а у вирішенні питань організації навчально-виховного процесу безпосередньо підпорядкований заступнику директора з навчально-виховної роботи.

2.9. Класний керівник може бути заохочений (відзначений) за досягнення високих результатів у виховній роботі з учнями (вихованцями). Форми і види заохочення регулюються законодавством України.

 

Начальник головного управління
нормативного забезпечення
та взаємодії з регіонами

 
 
Я. П. Корнієнко

Начальник департаменту
адміністративної роботи і контролю

 
А. В. Домашенко